Jachty rodem z Radomskiej stoczni Antila Yachts od lat pływają po akwenach całej Polski i nie tylko.
Producent rozpoczął kolekcję swojego portfolio od jachtu Antila 22. Następnie powstały wersje
24 - stopowe, a potem Antila 26 CC, 27 oraz 30.1 i 33. 3. Kolejna pozycja z tej uznanej rodziny nie jest jednak większą jednostką o stopę czy dwie, jak to często bywa w stoczniowej kolejności.
Konstrukcja
Najnowsza konstrukcja wyszła spod pióra znanego projektanta Michała Orycha i rozpoczęła w tym roku (2022) podboje na naszym rynku. Ten wybitny projektant współpracuje ze stocznią już od jakiegoś czasu. Jacht Antila 28. 2 przypomina jednego ze swoich poprzedników, a mianowicie jacht - Antila 27, ale w zasadzie ją po prostu zastąpił. Chociaż jest nieznacznie dłuższy i szerszy, to różnice we wnętrzu widać na pierwszy rzut oka. Jednostka jest niezwykle uniwersalna. To znakomite połączenie dynamicznej sylwetki i dyskretnej elegancji. Seria jachtów Antila zawsze odznaczała się wysoką jakością wykonania i dbałością o detale. Nie inaczej jest w tym przypadku. Natomiast z całą pewnością jacht zaskoczy użytkowników swoją ergonomią, wysokim standardem oraz zapewnioną w trzech osobnych, zamykanych kabinach prywatnością. To bardzo ważne przy licznej załodze, która w tym przypadku może wynieść nawet do 8 osób. Wysokość stania w jachcie, to oczywiście pojęcie bardzo względne, ale w przypadku tego jachtu - 1,86m, to absolutnie wystarczające rozwiązanie. W końcu nie żeglują sami koszykarze.
Konstruktor zadbał także o podwyższoną stateczność poprzeczną, dzięki czemu można zastosować większą powierzchnię ożaglowania bez żadnych obaw o nasze bezpieczeństwo. To informacja dla amatorów szybszej żeglugi. Postawiono jednocześnie na łatwość i intuicyjność obsługi jachtu. Osobiście uważam, że z obecnie bardzo szerokiej gamy jachtów jakie możemy wyczarterować na Polskim śródlądziu ten model będzie miał ogromne wzięcie. Jacht, na którym mieliśmy okazję żeglować w ramach testów, to prawdziwa perełka. W końcu to egzemplarz nie dość, że armatorski to jeszcze należący do właściciela stoczni Pana Cezarego Duchnika. I chociaż może nie spotkacie się ze wszystkimi rozwiązanymi jakie my mieliśmy okazję zobaczyć, to warto o nich wspomnieć a przynajmniej na jedno.
Na szczególną uwagę zasługuje moim zdaniem patent zsynchronizowania skrętu płetwy sterowej ze skrętem zaburtowego silnika za pomocą specjalnego łącznika, który oczywiście nie jest na stałe i można go stosować wtedy, kiedy jest taka potrzeba. A taka często występuje podczas manewrów portowych. Rozwiązanie to znakomicie zacieśnia cyrkulację, co znacznie ułatwia manewrowanie. Sternik nie musi dzielić swojej uwagi na rumpel i ustawienie silnika, ponieważ ten wiernie podąża za zmianami położenia rumpla. Antila 28. 2 żegluje niezwykle stabilnie i „słucha się” sternika nawet przy słabych warunkach wiatrowych a właśnie z takimi mieliśmy do czynienia. Mawia się, że przy silnych wiatrach popłynie wszystko i dlatego to słaby wiatr weryfikuje stabilną, choć często wolną żeglugę oraz racę żagli. Oczywiście dobrze strymowanych żagli.
Wnętrze
Wspominaliśmy o tym, że ten model jest nieznacznie większy od Antili 27. Schodząc pod pokład odnosi się jednak zgoła inne wrażenie. Przestrzeń w środku wyraźnie jest większa. Pomimo, że układ wnętrza jest dość standardowy jak przystało na 3 kabinową jednostkę, czyli kambuz usytuowany na lewej burcie a po przeciwnej stronie znajduje się kabina sanitarna oraz na środku mesy duży, rozkładany stół i kanapy po jego obu stronach, to siadając w mesie czuje się zdecydowanie większy komfort niż wspomnianym modelu Antila 27. To bez wątpienia zasługa konstruktora, który zadbał o wykorzystanie każdego centymetra w swoim nowym projekcie. Jeszcze trochę o wnętrzu, bo to niezwykle ważny element tego jachtu, stanowiący jednocześnie wizytówkę Antili 28. 2. Stocznia przyzwyczaiła nas przez lata do dbałości o detale i wykończenia na wysokim poziomie. Nie inaczej jest w tym przypadku. Niezwykle przyjemnie, schludnie i jednocześnie elegancko została zaprojektowana i wykonana kabina sanitarna. Bardzo przejrzysta, wygodna i znakomicie doświetlona za sprawą wyjątkowo dużego jak na sanitariat poziomego okna. Kabiny sypialne są wyjątkowo wygodne i przestronne a całość wykończona w naprawdę dobrym stylu.
Test
Czas spędzany na jachcie to przede wszystkim odpoczynek, więc tak ważny jest nasz wybór dotyczący czarterowanej jednostki. Warto dokonać stosownej analizy opartej głównie na naszych potrzebach. Bieżmy więc pod uwagę liczbę osób jaka będzie przebywać na jachcie jak również charakter naszej żeglugi. Niektórzy z nas mają duszę regatowca, inni żeglują wyłącznie dla relaksu.
W każdym przypadku powinna być to jednak przyjemność. Niezależnie od wszystkiego, bezpieczeństwo zawsze będzie sprawą najwyższej wagi. Zwracajmy więc uwagę na stan techniczny czarterowanego jachtu. Nie wszędzie bowiem dokłada się wystarczająco dużo uwagi i dbałości do tego zagadnienia. Szczególnie sprawdzajmy stan takielunku, którego wady można łatwo przeoczyć
a który uszkodzony może nam przysporzyć sporo kłopotu.
Sprawny osprzęt, odpowiednie wyposażenie jednostki, stanowią o naszym zdrowiu a czasem nawet życiu. Warto więc korzystać z usług sprawdzonych i rzetelnych firm czarterowych. Tych na szczęście też nie brakuje. Bez względu na preferencje i nasze umiejętności, opisany wyżej jacht Antila 28. 2,
nie tylko nie powinien sprawić nam większego problemu w obsłudze, ale dostarczy nam wiele przyjemności, o którą jak wspomniałem właśnie nam chodzi. Na zakończenie prezentujemy naj-ważniejsze parametry tego jachtu. Dokonujmy swoich wyborów mądrze i przemyślanie.
Polecamy samemu przetestować jacht Antila 28.2, który jest dostępny w naszej ofercie czarter jachtów na Mazurach - zapraszamy!
Dane techniczne jachtu Antila 28. 2
Długość całkowita: 8,85 m
Długość kadłuba: 8,28 m
Szerokość kadłuba: 3,07 m
Zanurzenie bez miecza / z mieczem: 0,43 m / 1,75 m
Max. wysokość w kabinie: 1,86 m
Powierzchnia żagli / Grot / Fok39 m2
Masa transportowa: do 4 000 kg
Balast denny: 1 000 kg
Masa miecza uchylnego: 100 kg
Wysokość masztu nad pokładem: 11 m
Wysokość boczna łodzi nad wodą: 12,6 m
Projekt: Michał Orych, 2022
Zdjęcia: Antila Yachts
Tekst i zdjęcia: Piotr Dalecki
www.nowezagle.pl